Skapa historia
Hur skapas historia? Av vem och varför? Här hittar du källor som du kan använda för att skapa historia och få förståelse för hur historia kan användas.
Detta är en samling dokument där man kan hitta information om de så kallade nomadskolorna som inrättades år 1913 i Sverige. Gå igenom dokumenten och skapa dig en bild av nomadskolan. Försök tänka dig in i elevernas, föräldrarnas och lärarnas vardag.
Ordförklaringar
Frågor
Bakgrundsinformation
Nomadskolan var en skola för barn till nomadiserande (kringflyttande och renskötande) samer som fanns kvar fram till 1962. De yngre eleverna gick i skolan i närheten av hemmet, men skolan för de äldre barnen kunde vara långt ifrån hemmet och barnen fick då inackorderas hos främlingar eller bo i särskilda skolhem. Barn till icke renskötande samer skulle gå i den vanliga folkskolan där all undervisning skedde på svenska.
Den bakomliggande tanken till nomadskolan som skolform var den så kallade ”lapp ska vara lapp”-politiken som var utbredd från sent 1800-tal och in på 1900-talet. Själva begreppet kommer från kyrkoherde (och senare också nomadskolinspektör) Vitalis Karnell i Karesuando. Vitalis Karnell var också en av de som arbetade fram förslaget till hur nomadundervisningen skulle ordnas. Läs artikeln från Umebladet, den 7 februari 1906.
Klicka på bilden för förstoring.
Källa: KB:s digitaliserade dagstidningar
https://tidningar.kb.se/
Benämningen ”lapp/lappar” som majoritetsbefolkningen i Sverige kallade det samiska folket användes länge vilket vi ser i dokumenten här. Numera används ordet same/samer. Det är också det ord samerna själva använder.
Klicka på bilderna för att förstora.
Källa:
Svensk Författningssamling nr 287 år 1913 med ändrad lydelse av vissa delar av reglementet för lappmarks ecklesiastikverk.
Läs framför allt § 15, § 16 och § 31-38.
Klicka på bilderna för förstoring
Källa:
Protokoll från möte mellan nomadskolinspektör Bergström och nomadskolfullmäktige Ruong. Ur: Rikets nomadskolors arkiv, vol. AI:1.
Källa:
Undervisningsplan för sjunde klassen läsåret 1950/51. Ur: Rikets nomadskolors arkiv, vol. FII:1
Skolan i Gargnäs 1925. Ur: Svenska missionssällskapet kyrkan och samernas arkiv. Fotograf är troligtvis lappmissionär Gustaf Lundgren.
Änge barnhem. Ur: Svenska missionssällskapet kyrkan och samernas arkiv. Fotograf är troligtvis lappmissionär Gustaf Lundgren.
Nordiska museets arkiv. Fotograf Carl Gustaf Rosenberg. Fotografiet, från 1930-talet, föreställer läraren Fjällgren som undervisar samiska barn i en skolkåta, Stora Axhögen, Härjedalen. CC BY-NC-ND
Källa:
Brev från lärarinna, okänt år. Ur: Rikets nomadskolors arkiv.
Avskrift (pdf)
Källa:
Brev från skolelev som tack för julgåvor till nomadskolinspektören 1918. Ur: Svenska missionssällskapet kyrkan och samernas arkiv, vol. AII:18.
Avskrift (pdf)
Klicka på bilden för förstoring
Källa:
Brev från förälder 1925. Ur: Rikets nomadskolors arkiv, vol. FI:1.
Avskrift (pdf)
Källa:
Brev från tillsyningsmannen till lappfogden 1917. Ur: Lappfogdens i Västerbottens län arkiv, vol. EI:5.
Avskrift (pdf)