Dekorativ bild för poddserien Den svenska filmcensuren 

Fyra poddavsnitt om den svenska filmcensuren

Från 1911 hade Sverige en aktiv statlig filmcensur. Myndigheten som ansvarade för den, Statens biografbyrå, förhandsgranskade alla filmer som skulle visas offentligt. Nu presenterar Arkivpodden en serie i fyra delar om de hundra år då staten censurerade och förbjöd biofilm i Sverige. Serien tar med lyssnaren på en historisk resa genom ett Sverige där normer och attityder förändras över tid. Häng med!

Under seriens gång får vi besök av en flera gäster: Emma Gray Munthe diskuterar bland annat  kvinnligt våld på film. Gunnel Arrbäck som var direktör på Statens biografbyrå berättar om myndighetens verksamhet. Slutligen medverkar Martin Kristenson i ett samtal om Skräcksommaren 1972 med monsterhysteri och videovåld.

Den 1 januari 2011 upphörde Sverige med sin filmcensur. Biografbyrån lades ned och arkivet levererades till Riksarkivet. Det är denna skatt som Arkivpodden nu gläntat på dörren till. Arbetet med arkivmaterialet har varit givande och lärorikt. Ena stunden upprörande, nästa riktigt rörande. Historien om censuren är intressant, ofta direkt komisk och inte minst viktig. Det kan tyckas som en bagatell att klippa bort lite skräck och våld men givetvis är det större än så. Berättelserna ur arkivet efter filmcensuren ger en bild av landet, tidsanda och rådande normer.

Avsnitt 1 – 7 juli 2021

"De dåliga biografnöjena"

Föga anade väl besökarna på industrimässan i Malmö sommaren 1896, där det för fösta gången visades film offentligt i Sverige, vilken genomslagskraft mediet film skulle få. Filmen fick omgående en dålig stämpel men ungdomen och barnen älskade den. I det första avsnittet får vi höra berättelsen om hur filmen gjorde entré i halvdiktaturen Sverige. Hur skulle det nya mediet kontrolleras och de skadliga filmerna stoppas? Den som trodde att 1910-talets film mer oskyldig har nog inte sett Piff’s arv från 1911. Vad var det man inte fick visa? Vi diskuterar bl.a. Thriller – grym film, Sökarna och även filmer som var så hemska att de var förbjudna i 60 år! Avsnittet innehåller även en internationell utblick, hur censurerades filmer i andra länder?

Lyssna på avsnittet (öppnas i soundcloud)

Transkribering av avsnitt 1: De dåliga biografnöjena (pdf)

Kollage av bilder till avsnitt 1 i censurpodden

Bildcollage: Två svartvita fotografier med personal som granskar och klipper film rent konkret samt en annons från Kornhamn-biografen i Stockholm från februari 1910. Dessutom ett telegram från finska censurbyrån som undrar hur filmen Häxan klippts i Sverige.

Avsnitt 2 – 21 juli 2021

"Det är inte censur det handlar om, det är mera fråga om mentalhygienisk verksamhet som vi sysslar med"

Är filmvåld värre om det har kvinnlig avsändare och kan 91:an Karlsson inspirera till smygkikande på nakna rumpor? Hur är det, vad ger barn mest ångest, östeuropeiska dramafilmer eller E.T? I seriens andra avsnitt gästas vi av filmjournalisten Emma Gray Munthe som ansluter för ett spännande och roligt samtal om genus, droger, klass och brott i förhållande till filmcensur. Komedin 9-5 med bl.a. Dolly Parton blev censurerad i Sverige, varför? Hör också Emmas ögonvittnesskildring från när en fullsatt biosalong i Cannes reagerar på stympning i filmen Antichrist.

Medverkande: Emma Gray Munthe (gäst), Håkan Malmberg, Joakim Andersson, Jens Kling (Riksarkivet)

Rättelse: I avsnittet har ett litet faktafel smugit sig in i samtalet. Vår gäst Emma Gray Munthe meddelar att biblioteken som hon pratar om i början inte alls reste runt som hon säger, utan var det som på engelska kallas "circulating libraries" - det vill säga kommersiella lånebibliotek.

Lyssna på avsnittet (öppnas i soundcloud)

Kollage av bilder till avsnitt 2 i censurpodden

Bildcollage: Pressklipp från debatten om filmen Death Weekend, ett granskningskort från samma film samt ett kompendium med debattinlagor som filmens svenske distributör satt samman.

Ansvarig för sidan/kontakt 
Jens Kling