Om nationell identitet

Av de nära 70 000 finska barn som skickades till Sverige under krigsåren kom de flesta tillbaka till Finland men flera tusen av barnen stannade här.
En majoritet av barnen var finskspråkiga och förstod därmed inte sina svenska fosterföräldrar och föräldrarna kunde inte heller förstå barnen.
Men under tiden de vistades i Sverige lärde de sig det svenska språket och glömde därför finskan som de varken hörde eller pratade i fosterhemmen. När de kom tillbaka till sina finska föräldrar och till finsk skola var de än en gång utan det språk omgivningen talade. 

Vilka problem kunde detta leda till? Hur upplevde barnen sin situation? Hur var det för fosterföräldrarna och de biologiska finska föräldrarna? Ta del av dokumenten i tema och fundera.


Maskinskrivet brev Klicka på bilden för förstoring
Källa: brev, Riksarkivet Göteborg, Göteborgskommittén för Finlands barn arkiv, vol. 25

Maskinskrivet brev
Källa: brev, Riksarkivet Göteborg, Landshövdingen och fru Carl Mannerfelts arkiv, vol. 31
Första sidan i en broschyrbroschyr Klicka på bilderna för förstoring

broschyr Klicka på bilden för förstoring

Källa: Informationsbroschyr, Riksarkivet, Marieberg,  Hjälpkommittén för Finlands barn/ Cirkulär/ BI:1

Frågor

Identifiera dokumenten:
1. Vilken typ av källor är det?
2. Varför och när har de skapats?
3. Vem har skapat dem?

Arkivfrågor
1. Vilket yrke har personen som skrivit ”Råd till de finska barnens svenska föräldrar”?
2. Vad hette barnet som fru Svensson tagit hand om ?
3. Vem tror du skrivit brevet till fru Svensson ?
4. Vilken inställning till adoption av de finska barnen har Hjälpkommittén för Finlands barn ?

Diskussionsfrågor
1. Sammanfatta de viktigaste råden de svenska fosterföräldrarna får i broschyren.

2. Vilka av råden i broschyren skulle passa om en svensk fosterfamilj idag tog emot ett ensamkommande flyktingbarn från exempelvis Afghanistan?

3. Vad har flyktingbarn idag för möjligheter att hålla kontakten med närstående i sitt hemland? Hur skiljer sig detta från exempelvis Erikkis möjligheter?

4. Resonera utifrån brevet till fru Svensson: Var tycker du att Erikki ska få växa upp? Använd  gärna de andra källorna i temat som ett komplement .

5. Finns det någonting i källorna som ger en bild av vilka svårigheter fosterfamiljerna kunde uppleva?

5. Är det något perspektiv du tycker saknas bland dokumenten? Vilket? Varför?