Barntransporterna åren 1939-44 har kallats ”världshistoriens största barnutvandring”. Ca 70 000 barn evakuerades från Finland till i första hand Sverige under andra världskriget. En del av barnen flyttades flera gånger mellan länderna.
Flera olika båtar transporterade krigsbarn mellan Åbo och Stockholm. När det efterhand blev farligare att sända barnen sjövägen eftersom tyskarna sänkte skepp på Östersjön fick resorna i stället gå med tåg.

Finska ledsagare var ofta med från resans start i Finland, ända till barnen placerats i sina fosterhem. I de flesta längre resor inom landet var det kvinnor från den frivilliga försvarsorganisationen "Lottorna"   engagerade som reseledare och vårdare.

I Stockholm samlades barnen i en förläggning på ett hotell. Där kontrollerades barnens hälsa innan de fick resa vidare till sina fosterfamiljer.

Studera dokumenten för att se hur transporten av barnen fungerade.

Dokument 1

Dokument Klicka på bilden för förstoring
Pressmeddelande

Källa: Riksarkivet Marieberg, Hjälpkommittén för Finlands barn arkiv.

Dokument 2

tidningsartikel Klicka på bilden för förstoring

Tidningsartikel ur Aftonbladet

Källa: Riksarkivet Marieberg, Hjälpkommittén för Finlands barn arkiv.

Dokument 3

Ett PM Klicka på bilden för förstoring

P.M. rörande barntransporter

Källa: Riksarkivet Göteborg, Göteborgskommittén för Finlands barn arkiv, vol. 23.

Dokument 4

ett maskinskrivet dokument Klicka på bilden för förstoring

Reseberättelse

Källa: Riksarkivet Marieberg, Hjälpkommittén för Finlands barn.

Dokument 5

Ett maskinskrivet dokument Klicka på bilden för förstoring

Instruktion

Källa: Riksarkivet Marieberg, Hjälpkommittén för Finlands barn.

Dokument 6

Maskinskrivet formulär Klicka på bilden för förstoring

Reseschema och reseorder

Källa: Riksarkivet Marieberg, Hjälpkommittén för Finlands barn.

Dokument 7

Ordlista svenska - finska Klicka på bilden för förstoring

Svensk - finsk ordlista

Källa: Riksarkivet Marieberg, Hjälpkommittén för Finlands barn.

 


 

Frågor

Frågor till dokument 1

Arkivfrågor

1. Hur många barn kom med tåg? Båt?
2. Vad hette båtarna som transporterade finska krigsbarn till Sverige ?
3. Vilka finns med på båten förutom barnen ?
4. Vilka planer fanns för barnen efter att de anlänt till Stockholm?
5. Hur många pengar samlades in?

Frågor till dokument 2

Arkivfrågor

1. Hur kom barnen till Åbo där båtarna gick ifrån?
2. Hur sover barnen ombord på båten?
4. Hur många barn vill man skicka varje vecka?
5. Vilken årstid är det?
6. Vad berättas om läkarundersökningar? Vad för undersökningar gjordes?

Frågor till dokument 3

Arkivfrågor

1. Hur många barn skickas med tåg över Haparanda till Sverige varje vecka?
2. Var ska barnen placeras när de kommer till Sverige?
3. Vilka medicinska krav finns på barnen innan avresa?
4. Vad ska barnen behandlas mot?

Frågor till dokument 4

Arkivfrågor
1. Vart är barnen på väg? Vad i texten visar detta ?
2. Hur är barnen klädda?
3. Vad hjälper lottorna till med?
4. Vad ska barnen äta?

Frågor till dokument 5, 6 och 7

Arkivfrågor
1. Hur håller lottorna reda på barnen, vilka de är och vart de ska?
2. Vad skulle lottorna göra med nedsmorda kläder?   Och vad menas med nedsmorda?

Diskussionsfrågor (till alla dokument)

1. Om man använder ordlistan för lottor hur skulle man kunna beskriva mottagandet av barnen?

2. Vilken bild ger dokumenten av de finska barnen? Använd exempel ur dokumenten för att göra en skildring sedd ur ett av barnens perspektiv.

3.  Vilken bild ger dokumenten av lottorna?

4. Vem tror ni ”Dora” är? Ger hennes text om tågresan några ledtrådar till hennes roll? 
5. Hur tror ni att  en omfattande kroppsundersökning kan upplevas?
6. I dokumenten beskrivs läkarundersökningar och medicinska provtagningar av barnen. Vilka sjukdomar ville man upptäcka? Varför var detta viktigt? Jämför med idag, är det samma sjukdomar som står i fokus? Eller helt andra?

7. Skulle man kunna använda dokumenten för att beskriva hur de svenska myndigheterna såg på evakueringen och mottagandet av de finska barnen? Försök att skriva en kort beskrivning.

8.  Jämför texterna i de tre dokumenten ”Svår resa” (nr 2), ”PM rörande barntransporten”(nr 3) och ”Bilder från de finska barntågen” (nr 4). Fundera på vilka som har skrivit de olika texterna. Vad är syftet med texterna?  Hur skiljer de sig åt?

Utmanande uppgift

1. Använd dokumenten i temat Resor för att skriva en berättelse om ett finskt krigsbarns resa till Sverige