Beställningar och förfrågningar


Viktiga datum inför öppnandet i Marieberg

25/10 Sista dagen att kunna göra en beställning till Krigsarkivet

26/10 Sista dagen för transport till Krigsarkivet

26/10 – 28/10 Mariebergspersonal bemannar Krigsarkivet och material körs tillbaka till Marieberg

29/10 Marieberg har ingen verksamhet på Krigsarkivet

29/10 Öppet hus i Mariebergs nyrenoverade lokaler!

31/10 Marieberg har ingen verksamhet på Krigsarkivet

1/11 Vi öppnar åter i Marieberg. Välkomna!


Forskarförfrågningar, kopie- och fotobeställningar berörs inte av ombyggnaden. Se vidare längre ned på sidan.

Forskarförfrågningar, kopie- och fotobeställningar

  • Beställningsformulär som du hittar under Handla och beställ/Beställ uppgifter
  • E-post: riksarkivet[at]riksarkivet.se
  • Telefon kundtjänst: 010-476 70 00 telefontid  09:00-16:00 varje vardag 
  • Postadress Riksarkivet, box 12541, 102 29 Stockholm

Öppettider

Under ombyggnadstiden gäller Krigsarkivets öppettider

Fr o m 1 november gäller följande öppettider i Marieberg:

Läsesalen

Måndag 09:00 - 16:30
Tisdag 09:00 - 19:00
Onsdag - torsdag 09:00 - 16:30
Fredag 10:00 - 16:30

Forskarexpeditionen

Måndag 09:00 - 12:00 och 13:00 - 16:30
Tisdag 09:00 - 12:00 och 13:00 - 19:00
Onsdag-torsdag 09:00 - 12:00 och 13:00 - 16:30
Fredag 10:00 - 12:00 och 13:00 - 16:30


Övriga frågor

Kontaktuppgifter för arkiv som förvaras i Marieberg och för andra verksamheter finns på sidan Kontakter Marieberg

Vad ska jag tänka på när jag gör förhandsbeställningar?

  • Var tydlig när du gör din beställning.
  • Lämna gärna e-postadress och/eller telefonnummer ifall vi behöver nå dig.
  • Var gärna ute i god tid. Vi ska försöka vara så snabba som möjligt med att hantera alla beställningar, men det underlättar om du kan ha en viss framförhållning. 
  • I normala fall är det endast tillåtet att beställa högst fem åt gången.
  • I undantagsfall går det att beställa fler volymer, t.ex. om du arbetar med ett större forskningsprojekt. Kontakta oss i förväg i så fall.

Ibland är det inte möjligt att lämna ut beställda volymer på en gång. Det kan bero på att vi måste göra en sekretessgranskning eller att en konservator ska bedöma om skadade volymer kan lämnas ut. Om du har lämnat kontaktuppgifter meddelar vi dig om det uppstår problem eller fördröjningar med din beställning.

Måste man uppge namn för att göra en förhandsbeställning?

Nej, det måste man inte. Du behöver inte uppge namn eller personuppgifter för att ta del av allmänna handlingar. Vi begär aldrig att få se identitetshandlingar om det inte finns särskilda skäl till detta.

Sådana särskilda skäl är:

  • Om du mot förbehåll ska ta del av sekretessbelagda handlingar
  • Om du ska ta del av handlingar som rör dig själv och som för andra personer är sekretessbelagda (personsekretess)
  • Om du fått särskilt tillstånd att titta på vissa enskilda arkiv där detta krävs

Biblioteket i Marieberg är stängt under ombyggnadstiden

Mer information finns på riksarkivet.se/biblioteket-marieberg-Arninge

Ansvarig för sidan/kontakt 
Thomas Lundgren