Till innehållet

Elektroniska handlingar

Här hittar ni information om krav, rekommendationer, vägledningar och stöd för att framställa elektroniska handlingar med hänsyn till behovet av deras beständighet och arkivbeständighet.

Vad är elektroniska handlingar?

Elektroniska handlingar är en term som används av offentliga verksamheter för den information som skapas i verksamheten med hjälp av digitalteknik, till exempel en stationär eller bärbar dator, mobiltelefon eller platta. Andra termer som kan förekomma med samma eller liknande innebörd är

  • digitala handlingar,
  • digital information,
  • elektronisk information,
  • upptagningar eller upptagningar för automatiserad behandling.

Vad som vanligtvis avses är ett eller flera format som tillsammans med ett eller flera program (det tekniska skicket) representerar ett innehåll som har betydelse för verksamheten, till exempel

  • en databas i SQLite, MariaDB, Microsoft SQL Server, MySQL, PostgreSQL,
  • en datauppsättning i CSV, JSON eller XML,
  • en fotografi i JPEG eller HEIF,
  • ett kalkylblad i Microsoft XSLT eller LibreOffice Calc,
  • ett kontorsdokument i Microsoft DocX, LibreOffice ODT eller PDF,
  • en ljud- eller videoinspelning i MP4,
  • ett program i PE eller ELF,
  • en webbsida i HTML.

E-arkiv och överföring av information mellan system

Riksarkivet har fastställt förvaltningsgemensamma specifikationer (FGS) som beskriver hur information ska struktureras, märkas med metadata och paketeras när den överförs mellan olika verksamhetssystem eller till ett e-arkiv.