Det var den 25 oktober 1955 och vid spakarna satt SAAB:s flygprovchef Bengt Olow.

Utvecklingen av Draken tog på allvar sin början 1949. Man ville ha ett flygplan med god fart- och stigprestanda och konstruktionslösningen blev därför en dubbel s.k. deltavinge, en konstruktion som då var unik i sitt slag. För att underlätta utprovningen byggdes en prototyp i liten skala, SAAB 210, även kallad ”Lill-Draken”. Denna flög för första gången i januari 1952.

 

Lill-Draken

1956 tecknades den första ordern på serieflygplan och 1960 levererades de första J 35 Draken, till dåvarande F 13 i Norrköping. Allt som allt tillverkades, i olika versioner, 513 exemplar av Draken till det svenska flygvapnet. I aktiv tjänst fanns planet kvar fram till 1999 (vid F 10 i Ängelholm). Då hade Draken uppnått en total flygtid på 1 000 000 timmar!

 

Två J 35 i luften 1958.

Draken har också tillverkats och sålts till Danmark, Finland och Österrike Även USA har köpt in några flygplan för att använda dem vid flygträning.

Liksom andra flygplanstyper drabbades även Draken av haverier. Fram till 1993 hade 130 Draken kasserats pga. totalhaverier och sammanlagt omkom 40 stycken svenska flygförare under den tid som det svenska flygvapnet använde Draken.

 

 Del av en rapport efter ett haveri med en J 35A 1967. Den här gången slutade det lyckligt, flygföraren sköt ut sig med katapultstol.
 
 

 

Källor


Försvarsstaben, Informationsavdelningen
Försvarets haverikommission, B 1: 1
Svenskt jaktflyg, Karlskrona 1961
Flygande försvarare, Peter Liander, Stockholm 1993
Svenska Vingar. In memoriam, Bo Widfeldt, Nässjö 2002

Visa alla månadens dokument