Generalstaben hade officerare placerade vid olika distrikt och avdelningar av Statens Järnvägar, dels för samarbetet dels som ett led i utbildningen

Diskussionerna om järnvägsspår och spårbunden trafik i Stockholm med omnejd har länge diskuterats och är idag lika aktuella som någonsin. I rapporten redogör löjtnant Lindblad för idéer från början av förra seklet, dels hur stambanan skall få sin sträckning, dels hur den lokala och regionala järnvägstrafiken skall dras.

Lilla kartan (ej med på webben) är ett utsnitt av en karta täckande området från Gnesta i sydväst till Österåker i nordost.

Blå linje = Mälarölinjer

Grön linje = Vårbylinjer.

Röd linje = Ässingelinjer med sträckning över Södertälje

Gul linje = Glasbergalinjer Södertälje-Rönninge (Syns ej på detta utsnitt)

Brun Linje = Ingångslinjer enligt Stockholms stads förslag.

Observera att sträckningen av Mälarölinjen från Tomteboda slutar i Gnesta.

Stora kartan visar mer detaljerat ideerna i Stockholm.

Att kajerna vid Årstaviken och Hammarbysjön skulle fyllas igen tycks vara en förutsättning. Linjen mot Värtan och en hamnanläggning vid Tegeludden ingår uppenbarligen i planerna. Och en hel del har blivit förverkligat, dock icke stationen vid Fågelbacken där Du nu kan stå och studera dessa dokument. Detta område skulle reserveras för framtida anläggning av en ny station.

Källa

Generalstabens arkiv, Kommunikationsavdelningen, serie F IV volym 10a.

Visa alla månadens dokument