Vänligen vänta medan sidan laddas…
Vänligen vänta medan sidan laddas…
1834 härjade koleran i Sverige. Göteborg var en av de städer som drabbades allra hårdast. Nu finns en transkriberad förteckning över de patienter som vårdades på Sahlgrenska sjukhuset under epidemin. Du kan ladda ned den helt kostnadsfritt.
Kolerautbrottet 1834 startade i Göteborg i slutet av juli och ungefär tio procent av stadens invånare dog av sjukdomen. En lika stor andel insjuknade men överlevde. Under de mest intensiva dagarna, 30 juli–9 augusti, togs många av de drabbade in på Sahlgrenska, som då låg i det Oterdahlska huset vid Östra Hamngatan.
Transkriberingen har gjorts med hjälp av frivilliga medborgarforskare som samordnats av Riksarkivet i Göteborg.