Under andra världskriget fanns det i Sverige ett starkt engagemang för våra krigsdrabbade grannländer. Många enskilda personer och föreningar valde att engagera sig. Det kunde t.ex. vara insamlingar av bristvaror av olika slag som sedan skickades till de behövande. 

                     en grupp människor som ägnar sig åt insamling              
(”Alltinsamlingen” i Östersund år 1942,  Foto Georg Lingsell, Jamtli Bildarkiv)

Vid krigsslutet och efter att det blivit fred i Europa började bland annat Svenska Röda korset att även hjälpa de nödställda utanför Nordens gränser, vilket bidrog till att de krigshärjade delarna av Europa kunde börja byggas upp igen.

Röda korset, Rädda barnen och Fredrika Bremerförbundet är tre organisationer   som gjorde stora humanitära insatser för de som drabbades av kriget.
Det bildades också särskilda riktade hjälporganisationer som t.ex. Centrala Finlandshjälpen och Svenska Norgehjälpen.

Ett dokument med röda korsets emblem Klicka för förstoring

Källa: Brev från Stockholm  - Gävle slakteriförening, Riksarkivet Uppsala

En affisch för svenska norgehjälpen 

Källa: Affisch, Jämtlands distrikt av Röda korset, Riksarkivet Östersund

Affisch röda korset 

Källa: Affisch, Jämtlands distrikt av Röda korset, Riksarkivet Östersund

Ett kort från en husmorsförening Klicka på bilden för förstoring

Källa:
Husmodersföreningen i Östersund, Brev från Föreningen Rädda Barnen, 10 januari 1946, Föreningsarkivet i Jämtlands Län

Frågor

Till källa: Stockholm-Gävle slakteriförenings Arkiv, brev från Finska Röda Korset , Riksarkivet i Uppsala

Identifiera dokumentet
1. Vad är detta för typ av dokument?
2. Från vilken tid är dokumentet ifrån?
3. I vilket syfte är det skapat? 
4. Vem har skapat det?

Arkivfrågor
1. Vad får du för information av dokumentet?
2. Beskriv fadderbarnets situation – namn, ålder och familj mm.
3. Finns det information i brevet som berättar om vilka Finland krigar mot och vad som hittills skett?   Ge exempel.

Diskussionsfrågor
4. Se noga längst upp i brevet och läs även den sista meningen längst ner.  Är detta dokument en första-  eller andrahandskälla?    Motivera.
5. Om man skulle använda detta dokument för att försöka ge en bild av hur situationen såg ut för den finska befolkningen i Karelen - Vilka källkritiska svagheter eller styrkor kan ni då se?  Motivera.

Till källa: Svenska Röda korset i Jämtlands Län  - affischsamling,  Föreningsarkivet i Jämtlands Län
Svenska Norgehjälpen, Föreningsarkivet i Jämtlands Län

Identifiera dokumenten
1. Vad är det för typ av dokument?
2. Från vilken tid är dessa dokument ifrån?
3. I vilket syfte är de skapade? 

Arkivfrågor
4.  Vad finns det för symboler och budskap i affischerna?  Ge exempel ….
          
Diskussionsfrågor
5. Vad tror du hände under andra världskriget när dessa affischer skapades?
6. Vilket värde har dessa affischer som ett historiskt källmaterial? 
7. Vilka organisationer eller föreningar känner du till som håller på med hjälparbete idag?
8. Hur ser insamlingsverksamhet ut idag? På vilket sätt engagerar vi oss idag?

Till källa:  Husmodersföreningen i Östersund,

Brev från Föreningen Rädda Barnen, 10 januari 1946, Föreningsarkivet i Jämtlands Län

Identifiera dokumentet
1. Vad är det för typ av dokument?
2. Från vilken tid är dokumentet ifrån?
3. I vilket syfte är det skapat? 
4. Vem har skapat det?

Arkivfrågor
5. Vad får du för information av dokumentet?
6. Beskriv fadderbarnets situation – namn, ålder och familj mm.

Diskussionsfrågor
7. Är detta dokument en första-  eller andrahandskälla?    Motivera.
8. Vilka svagheter eller styrkor kan ni se, för att använda detta dokument till att svara på frågan kring hur situationen var för befolkningen i Norge?   -  Motivera