Överlämna arkiv till en annan myndighet
Om en myndighet upphör, helt eller delvis, och verksamheten ska överföras till en annan myndighet ska myndigheten skriftligen kontakta Riksarkivet, innan överföringen sker.
Vägledningar och stöd
Överlämnande eller införlivande av arkiv
Omstruktureringar av myndigheters verksamhet genom sammanslagning, uppdelning eller nybildning påverkar även de inblandade myndigheternas arkiv.
En myndighet vars verksamhet upphör, helt eller delvis, och vars verksamhet förs över till en annan myndighet ska i normalfallet överlämna arkivet eller delar av arkivet till den myndighet som tar över verksamheten. En förutsättning är att den myndighet som tar över verksamheten faktiskt har behov av handlingarna för att kunna fortsätta bedriva verksamheten. Vissa typer av handlingar kan också behöva införlivas i den nya myndighetens arkiv. Det gäller till exempel handlingar i pågående ärenden och personaldossierer för personal som övergår i anställning hos den nya myndigheten.
Omstruktureringar kan även medföra att en myndighet önskar att överlämna arkiv till Riksarkivet. Myndigheten bör då, i god tid innan omstruktureringen genomförs, kontakta Riksarkivet för rådgivning.
Hur går ett överlämnande och införlivande till?
Anmälan om överlämnande och införlivande av arkiv
Skicka anmälan till riksarkivet@riksarkivet.se
Har ni problem som rör arkivhantering?
Kontakta oss för rådgivning om ni har frågor eller behöver stöd.
Det finns också tillfällen när myndigheterna är skyldiga att kontakta oss.