Kaptenen, sedermera amiralen, Otto Lybeck avreste den 9 april 1904 från Stockholm till Mukden i Manschuriet för att rapportera om det pågående rysk-japanska kriget. I Marinstabens utrikesavdelning finns hans utförliga rapport i två delar. Han beskriver noggrant sina omfattande militära iakttagelser.
Till rapporten hör även många fotografier, varav några från resan med den transsibiriska järnvägen. Denna började byggas 1891 både från väst och öst, på initiativ av finansminister Sergej Witte. Sträckan Moskva-Vladivostok är ca 9300 mil och kallas ibland för den gamla världens pacifikbana. Den 1600m djupa Bajkalsjön trafikerades med ångfärjor och vintertid las rälsen ut på isen. 

Sibirien karta
 

När Otto Lybeck färdades vintertid över sjön så gjorde han det i sibiriska slädar. Först 1904 blev banan runt sjön färdig. Den östra kinesiska järnvägen, Manchurietbanan, från Tjita till Harbin och Stilla havet påbörjades 1896 och blev färdig 1903. Lybeck redogör ingående för Manchurietbanans välbyggda och välbevakade bana, som trotsat många sabotageförsök och berättar följande episod: Två japanska officerare utklädda till kinesiska präster begav sig till Tientsin och strövade till fots mot en bro norr om staden Mukden. De hade med sig dynamit på en packhäst. Nära målet påträffades de av en rysk patrull och dömdes till hängning. På deras anhållan ändrades domen till skjutning. Deras sista önskan var att få överlämna sina medförda 1000 rubel till Röda korset. Därefter verkställdes domen.

Anders Thornström

Källhänvisning
Krigsarkivet, Marinstaben, utrikesavdelningen, f.d. H, E I:8

 



  
Salongsvagnens inredning är nog värdig en tsar.

 

Järnvägen passerar många broar över Sibiriens floder, den längsta byggdes över Volga. Här passeras floden Irtysj vid staden Omsk, 270 mil från Moskva. Under passeras Jenisej vid staden Krasnojarsk, 400 mil öster Moskva.

 

 

Bron över floden Ob ligger i nuvarande Novosibirsk, 330 mil österut.

Visa alla månadens dokument